tiistai 19. toukokuuta 2015

Tiistaina kohti National Star Collegea



Päärakennus 1800-luvun alusta
Tiistaiaamu valkeni aurinkoisena. Jo tutuksi tullut taksikuski nouti seurueemme viedäkseen päivän tutustumiskohteeseemme National Star Collegeen (http://nationalstar.org/). Jo taksimatka oppilaitokseen oli elämys huikaisevine maisemineen. 

NSC:llä meidät vastaanotti kansainvälisistä kehittämisprojekteista vastaava johtaja David Finch. Johdannoksi saimme kuulla oppilaitoksen ja koko Englannin erityisopetuksen historiasta.

Oppilaitoksen mittavat tilukset ja päärakennus ovat peräisin 1800-luvun alusta, jolloin rikas teollisuusyrittäjä lahjoitti alueen tyttärelleen häälahjaksi. Tyttärellä oli myöhemmin fyysisesti vammainen tytär, jota varten päärakennuksessa tehtiin jo muutoksia.


Vuonna 1965 rakennukset siirtyivät oppilaitoskäyttöön. Yhteiskunnallisesti merkittävä käänne erityistarpeiden huomioimisessa oli toinen maailmansota, jonka jälkeen yhteiskunnan oli asennoiduttava uudelleen jo sotainvalidienkin paluuseen. Sodassa vammautuneiden kuntoutus haastoi yhteiskunnan palvelujärjestelmän. 1970-luvulla havahduttin suuressa määrin segregaatioon ja sen vaikutuksiin. Siitä lähtien kiinnitettiin huomiota diagnoosien sijasta oppimisen haasteisiin. Erityistä tukea tarvitsevat haluttiin tuoda keskelle yhteiskuntaa. Nykyisin vallalla on ajatus, että vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan koko laajuudessaan; ”Nothing about us, without us”.  

 Viime vuosina oppilaitos on laajentunut merkittävästi. Oppilaitoksessa työskentelee nykyään 800 työntekijää. Oppilaitos tarjoaa asuntolapaikan 190 opiskelijalle. Oppilaitos on saanut monenlaisia tunnustuksia toiminnastaan erityisopiskelijoiden hyväksi. Koulutuksen rahoituksesta vastaavat opiskelijoiden kotikunnat,
erilaisten terapioiden ja tukipalvelujen myötä kustannukset voivat nousta
NSC on saanut monia eri kansallisia palkintoja
jopa 100 000 puntaan vuodessa. Oppilaitos tarjoaa opiskelijoille opintoja maksimissaan kolmen vuoden ajan. Lukuvuosi käynnistyy syyskuussa, loma-ajat ajoittuvat jouluun, pääsiäiseen ja kesälle (6 viikkoa heinäkuun lopusta syyskuun alkuun). Tämän lisäksi opiskelijoilla on viikonmittainen loma loka- ja toukokuussa.

Opiskelijoille on järjestetty paljon vapaa-ajan toimintaa, joka houkuttelee nuoria jäämään viikonlopuiksikin oppilaitoksen asuntolaan. Vanhemmat vierailevat oppilaitoksessa silloin tällöin. Opiskelijat tulevat oppilaitokseen ympäri maata.

Erityisen mielenkiintoinen esittely apuvälineteknologiasta imaisi kuulijat teknologian mahdollisuuksiin kokonaisvaltaisesti. Oppilaitoksella on erilaisia projekteja apuvälineiden kehittämiseen. Lähtökohtana kaikessa kehityksessä ovat yksilölliset tarpeet. ”Learning first, technology second”.


ICT/Apuvälinetiimiläinen Neil kertoo työstään
Apuvälineteknologian asiantuntijat (moniammatillinen tiimi sisältäen opettajan, puhe- ja fysioterapeutit, it-asiantuntijat) osallistuvat opiskelijoiden tuen tarpeiden arvioimiseen ja kartoittamiseen jo esitietolomakkeiden ja koulutuskokeilujen kautta. Ennakkoarviointi toteutuu 2-4 päivän vierailujaksona maalis-huhtikuussa ennen opintojen käynnistymistä. Tämän perusteella apuvälineasiantuntijat jo osittain pystyvät tekemään tarpeellisia laitehankintoja ennakoimaan syksyn tilannetta. Syyskuussa koulutuksen käynnistyessä ensimmäiset kaksi viikkoa ovat varsinaista arviointiaikaa, jolloin dokumentoidaan kaikki mahdollinen kätisyydestä istuimiin. Saimme nähdäksemme suuren määrän esimerkiksi erilaisia näppäimistöjä, jotka huomioivat opiskelijoiden tarpeet esimerkiksi isoissa/pienissä kirjaimissa, väreissä jne.

Oppilaitoksen ympäristö on kokonaisuudessaan luotu esteettömäksi tukemaan opiskelijoiden arkea. Huomiotamme herättivät esim.
  •  pyörätuolin ajoharjoittelurata
  •  aisteja stimuloiva puutarhapolku aromaattisine kasveineen
  •   tarkat asfaltoidut kulkureitit opastauluineen ja värikoodeineen
  •  esteettisyys istutuksissa ja ympäristössä
Pääsimme mukaan soittamaan orkesteritunnille!
Opiskelijoiden oppimisympäristöistä pääsimme tutustumaan tanssistudioon, teatteriin, kuntosaliin, allasterapiahuoneeseen, aistihuoneisiin, graafisen suunnittelun työpajaan (toimi yrityksenä ulospäin) jne. Oppilaitoksessa on tarkat turvallisuusjärjestelyt. Esimerkiksi meille vieraille annettiin tietyn väriset kulkukortit. Oppilaitoksen tiloja hyödynnetään laajasti monenlaiseen ulkopuoliseen toimintaan, jolloin turvallisuuskriteerit ja niiden toteutuminen ovat erityisen tärkeitä.




Kuvassa vierailuryhmämme sekä David ja Jane NSC:sta
Valtavan informaatiotulvan jälkeen pääsimme hetkeksi tuliaisostoksille ennen yhteistä illallistamista Janen ja Davidin kanssa. Jäämme odottamaan huomista innolla….

Lisätietoja oppilaitoksesta: http://www.nationalstar.org/ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti