keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Keskiviikkona oli toinen päivä National Star Collegessa


Edellispäivien kaltaisesti keskiviikko valkeni tummien pilvien ja auringon paisteen vuorotellessa. Taksimatkalla näimme seudun huikaisevia näköaloja kukkulan laelta. Vihreitä nummia silmin kantamattomiin….

Keskiviikko oli siis toinen päivämme National Star Collegen vieraana. Aamulla tutustuimme oppilaitoksen organisaatiorakenteeseen ja henkilöstön rooleihin ja vastuualueisiin. Koulutuksen henkilöstö jakautuu tutkintotavoitteisen ja toisaalta valmentavan koulutuksen henkilöstöön. Tämä rakenne vaikutti meille varsin tutulle. Valtaosa 800 henkilöstön jäsenestä työskentelee opiskelijoiden asumispalveluissa. Opiskelijat  tarvitsevat tiivistä ohjausta ja tukea ympärivuorokautiseen elämiseen, myös terveydenhuollon asiantuntijoilta. Opiskelijoilla on henkilöstökohtaiset vastuuhenkilöt, joiden toimenkuvaan kuuluu opintojen edistymisen seuranta ja vastuu verkostoyhteistyöstä.

Esitteitä oppilaitoksen palvelutarjonnasta
Opiskelijoilla on erilaisia opiskelupolkuja: mm. itsensä ilmaisemiseen ja päätöksen tekoon vahvistava valmentava koulutus, monialainen oman kiinnostuksen etsimiseen ja löytämiseen tähtäävä koulutus, ammatillinen, tietyn alan osaamiseen tähtäävä koulutus sekä yksilöllinen terapiapainotteinen koulutusmuoto. Koulutuksen tavoitteet asetetaan yhdessä eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan itse keskeisenä toimijana tavoitteiden asettamiseen. Sama tiimi osallistuu kolme kertaa vuodessa toteutettavaan arviointikeskusteluun. Ensimmäisestä päivästä lähtien opintojen tavoitteena on ennen kaikkea valmistaa opiskelijoita opintojen päättymiseen ja koulusta lähtemiseen.

Opiskelijoiden rekrytoinnista ja rahoituksen hakemisesta vastaava työntekijä Kirsten Kleebauer kertoi oppilaitoksen toteuttamista esittelytilaisuuksista ja vierailu-/koulutuskokeilujärjestelmästä. Opiskelijoiden tuen tarvetta kartoitetaan kattavasti jo hakuvaiheessa. Hakeutuja käy ensin vanhempien/kunnan työntekijöiden kanssa tutustumassa. Näitä tutustumispäiviä järjestetään ympäri vuoden joka toinen tiistai. Seuraavassa vaiheessa hakeutuja tulee koko päivän kestävälle vierailupäivälle, jolloin tehdään monenlaisia arviointeja tuen tarpeesta ja haastatellaan hakeutujan vanhempia kaikesta mahdollisesta. Toisaalta hakeutuja ja lähipiiri saavat päivän aikana mahdollisuuden tarkemmin tutustua oppilaitoksen tarjontaan. Tämän jälkeen oppilaitoksen työntekijät tekevät moniammatillisen keskustelun myötä suunnitelman ja rahoitushakemuksen syksyä varten.

Opastekyltti kertoo myös laajasta tarjonnasta
Maalis-huhtikuussa hakeutujat tulevat vielä kolmen yön koulutuskokeilujaksolle, jolloin he tutustuvat
myös asuntolassa asumiseen. Oppilaitoksen varsinaiset opiskelijat ovat tuolloin pääsiäislomalla, joten kokeilijat saavat paljon huomiota oppilaitoksen asiantuntijoilta. Jakson aikana suunnitellaan konkreettisesti opintoja, vaikka koulutuksen rahoitus ei vielä tässä vaiheessa ole selvillä. Kokeilun myötä hakeutujilla on samalla mahdollisuus tutustua myös muihin syksyllä mahdollisesti koulutuksen aloittavien kanssa.

Saimme pikaisesti näkökulmia myös opettajien ja erityisopettajien koulutusmahdollisuuksiin. NSC on kehittänyt opettajille koulutusta käytännön tarpeisiin. Pätevöityäkseen ammatilliseksi opettajaksi on valittavana nykyisin kaksi polkua: joko yliopiston koulutuksen kautta tai työn ohessa toteutettavan pätevöitymiskoulutuksen tasojen kautta. Iso-Britaniassa ei sen sijaan ole aikaisemmin ollut koulutusta erityisopettajille, joten tässä asiassa NSC toimii edelläkävijänä. Erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden kasvanut määrä haastaa kovasti opettajien ammattitaitoa. Tähän haasteeseen NSC on luonut lukuvuoden mittaisen koulutusohjelman. Ohjelma sisältää 6 lähipäivää, etätehtäviä, oppituntien havainnointia sekä reflektointia. Ohjelmaa on toteutettu tällä konseptilla ympäri maata ja viimeisimpänä he ovat hakemassa rahoitusta ohjelman viemiseksi Euroopan muihinkin maihin.


Työelämäyhteistyö ja tukipalvelutapahtuma oppilaitoksessa
Lounaan jälkeen saimme tilaisuuden tutustua oppilaitoksessa järjestettyyn työelämäyhteistyön ja tukipalveluiden esittäytymistapahtumaan. Tapahtumassa oli esillä hyvin monipuolisesti nuorille saatavilla olevaa tarjontaa. Opiskelijat, vanhemmat ja henkilökunta kiersivät tapahtumassa hyvin aktiivisesti.

Päivän päätteeksi keskityimme työllistymisen tueksi kehitettyihin erillisiin koulutusohjelmiin. Ohjelmien tavoitteena on löytää työllistymismahdollisuuksia paikallisille nuorille. Ohjelman periaatteena on kartoittaa toisaalta työnantajien mahdollisuuksia tarjota soveltuvia työtehtäviä ja –ympäristöjä erityistä tukea tarvitseville työntekijöille ja toisaalta löytää työntekijälle hänen osaamistaan vastaava työpaikka. Oppilaitoksella on runsaasti muutakin kehittämis- ja hanketyötä yhteiskunnallisten asenteiden muuttamiseksi. Oppilaitos on saanut viime vuosina huomattavasti tunnustuksia tekemästään työstä. David Finch ilmaisi kiinnostuksen AMEO-verkostoa kohtaan. Hän toi esille, että teemme hyvin samankaltaista ja korkealaatuista työtä yhteisin tavoittein. Toivottavasti tulevaisuus tuo yhteisiä mahdollisuuksia!

Kuvia kolmannesta päivästä alla olevassa youtube-videossa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti