Keskiviikko oli siis toinen päivämme National Star Collegen
vieraana. Aamulla tutustuimme oppilaitoksen organisaatiorakenteeseen ja
henkilöstön rooleihin ja vastuualueisiin. Koulutuksen henkilöstö jakautuu tutkintotavoitteisen
ja toisaalta valmentavan koulutuksen henkilöstöön. Tämä rakenne vaikutti meille
varsin tutulle. Valtaosa 800 henkilöstön jäsenestä työskentelee opiskelijoiden
asumispalveluissa. Opiskelijat
tarvitsevat tiivistä ohjausta ja tukea ympärivuorokautiseen elämiseen,
myös terveydenhuollon asiantuntijoilta. Opiskelijoilla on henkilöstökohtaiset
vastuuhenkilöt, joiden toimenkuvaan kuuluu opintojen edistymisen seuranta ja
vastuu verkostoyhteistyöstä.
Esitteitä oppilaitoksen palvelutarjonnasta |
Opiskelijoiden rekrytoinnista ja rahoituksen hakemisesta vastaava
työntekijä Kirsten Kleebauer kertoi oppilaitoksen toteuttamista esittelytilaisuuksista
ja vierailu-/koulutuskokeilujärjestelmästä. Opiskelijoiden tuen tarvetta
kartoitetaan kattavasti jo hakuvaiheessa. Hakeutuja käy ensin vanhempien/kunnan
työntekijöiden kanssa tutustumassa. Näitä tutustumispäiviä järjestetään ympäri
vuoden joka toinen tiistai. Seuraavassa vaiheessa hakeutuja tulee koko päivän
kestävälle vierailupäivälle, jolloin tehdään monenlaisia arviointeja tuen
tarpeesta ja haastatellaan hakeutujan vanhempia kaikesta mahdollisesta.
Toisaalta hakeutuja ja lähipiiri saavat päivän aikana mahdollisuuden tarkemmin tutustua
oppilaitoksen tarjontaan. Tämän jälkeen oppilaitoksen työntekijät tekevät
moniammatillisen keskustelun myötä suunnitelman ja rahoitushakemuksen syksyä
varten.
Opastekyltti kertoo myös laajasta tarjonnasta |
myös asuntolassa asumiseen. Oppilaitoksen varsinaiset opiskelijat ovat tuolloin pääsiäislomalla, joten kokeilijat saavat paljon huomiota oppilaitoksen asiantuntijoilta. Jakson aikana suunnitellaan konkreettisesti opintoja, vaikka koulutuksen rahoitus ei vielä tässä vaiheessa ole selvillä. Kokeilun myötä hakeutujilla on samalla mahdollisuus tutustua myös muihin syksyllä mahdollisesti koulutuksen aloittavien kanssa.
Saimme pikaisesti näkökulmia myös opettajien ja
erityisopettajien koulutusmahdollisuuksiin. NSC on kehittänyt opettajille
koulutusta käytännön tarpeisiin. Pätevöityäkseen ammatilliseksi opettajaksi on
valittavana nykyisin kaksi polkua: joko yliopiston koulutuksen kautta tai työn
ohessa toteutettavan pätevöitymiskoulutuksen tasojen kautta. Iso-Britaniassa ei
sen sijaan ole aikaisemmin ollut koulutusta erityisopettajille, joten tässä
asiassa NSC toimii edelläkävijänä. Erityisen tuen tarpeessa olevien
opiskelijoiden kasvanut määrä haastaa kovasti opettajien ammattitaitoa. Tähän
haasteeseen NSC on luonut lukuvuoden mittaisen koulutusohjelman. Ohjelma
sisältää 6 lähipäivää, etätehtäviä, oppituntien havainnointia sekä
reflektointia. Ohjelmaa on toteutettu tällä konseptilla ympäri maata ja
viimeisimpänä he ovat hakemassa rahoitusta ohjelman viemiseksi Euroopan muihinkin
maihin.
Työelämäyhteistyö ja tukipalvelutapahtuma oppilaitoksessa |
Päivän päätteeksi keskityimme työllistymisen tueksi
kehitettyihin erillisiin koulutusohjelmiin. Ohjelmien tavoitteena on löytää
työllistymismahdollisuuksia paikallisille nuorille. Ohjelman periaatteena on
kartoittaa toisaalta työnantajien mahdollisuuksia tarjota soveltuvia
työtehtäviä ja –ympäristöjä erityistä tukea tarvitseville työntekijöille ja
toisaalta löytää työntekijälle hänen osaamistaan vastaava työpaikka. Oppilaitoksella
on runsaasti muutakin kehittämis- ja hanketyötä yhteiskunnallisten asenteiden
muuttamiseksi. Oppilaitos on saanut viime vuosina huomattavasti tunnustuksia
tekemästään työstä. David Finch ilmaisi kiinnostuksen AMEO-verkostoa kohtaan.
Hän toi esille, että teemme hyvin samankaltaista ja korkealaatuista työtä
yhteisin tavoittein. Toivottavasti tulevaisuus tuo yhteisiä mahdollisuuksia!
Kuvia kolmannesta päivästä alla olevassa youtube-videossa.
Kuvia kolmannesta päivästä alla olevassa youtube-videossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti