maanantai 18. toukokuuta 2015

Maanantaina ensimmäinen kohteemme Prospect Training Services



Sunnuntain matkustuspäivän jälkeen aloitimme tutustumiskäynnit tänään Gloucesterissa sijaitsevassa oppilaitoksessa Prospect Training Services (http://prospect-training.com/). Oppilaitos on 20 vuotta vanha ja saanut alkunsa teiniraskauksien myötä syrjäytymisuhan alle joutuneiden nuorten tukemiseksi takaisin koulutuksen piiriin. Edellä mainitun toimintamuodon lisäksi oppilaitoksessa tarjotaan nykyään valmentavaa koulutusta sekä ammatillisten tutkintojen eri osia (Level 1 ja 2).

Toiminta on kasvanut merkittäväksi viime vuosien aikana. Tällä hetkellä henkilökuntaa on hieman yli 100 ja yhteensä viimeisten 20 vuoden aikana opiskelijoita eri kursseilla on ollut yli 45 000. Suurinta osaa kurssitoiminnasta rahoittaa valtio. Pääkohderyhmänä koulutuksissa ovat peruskoulun loppukokeissa heikosti menestyneet opiskelijat, joilla monilla on monenlaista tuen tarvetta opiskeluun sekä elämänhallintaan liittyen.

Lisäksi oppilaitoksessa on monia muita eri toimintamuotoja mm. iltapäiväkerhot, yhteistyö koulujen kanssa (kädentaitojen opetus sekä haasteellisten oppilaiden tukeminen) sekä koulutusta tukevien appsien kehittäminen.

Koulutusta järjestetään non-stoppina ympäri vuoden. Kurssit kestävät tyypillisesti 34 viikkoa (level 1) jonka jälkeen opiskelijat siirtyvät joko jatkokoulutukseen tai työelämään (tai näiden yhdistelmään). Lähestymistapa koulutukseen on opiskelijan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ja opintopolun räätälöiminen näiden mukaan.


Automekaanikkokoulutuksen opiskelijoita työn äärellä
Oppilaitoksella on hyvät suhteet paikallisiin työnantajiin sekä laaja verkosto myös muualle kuten sosiaalitoimen työntekijöihin sekä peruskouluihin. Viime vuosina yhteistyö työnantajien kanssa on lisännyt työnantajien tietoisuutta nuorten työllistämisen eduista omasta sekä yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Yhteistyön perustana on avoimuus opiskelijan mahdollisesta tuen tarpeesta, mutta myös potentiaalista.




Työharjoittelujaksojen jälkeen nuoremmat (16-18v) opiskelijat työllistyvät helpommin (lähes 100%) kuin vähän vanhemmat opiskelijat (19-24v/80%). He ovat jo jossain vaiheessa ”tippuneet” järjestelmästä ja mahdollisesti passivoituneet tämän seurauksena.

Opiskelijat tulevat oppilaitokseen monia eri kanavia pitkin, esim. peruskoulujen, sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden tai oppilaitoksen oman etsivän nuorisotyön kautta. Opiskelija pääsee tutustumaan koulutukseen helposti esim. ilmaisten eri pituisten koulutuskokeilujen kautta. Opiskelu on nuorille ilmaista ja oppilaitos tarjoaa matkat sekä lounaan. Opiskelijat saavat myös kurssin tietyissä nivelvaiheessa (esim. 12 viikon kohdalla) rahallista kannustusta (50 puntaa) suoritettuaan tietyn määrän opintoja. Oppilaitoksella on seitsemän eri toimipaikkaa Gloucesterin kaupungin alueella. Oppilaitoksen periaatteena on järjestää koulutusta siellä, missä opiskelijat ovat. Opiskelijat suorittavat opintoja kotoa käsin (oppilaitoksella ei ole asuntolatoimintaa).


Oppilaitos tekee paljon yhteistyötä urheiluseurojen kanssa
Opinnoissa on kauttaaltaan vahva työpainotteisuus. Käytännön tekeminen/oppiminen muodostaa 50% opinnoista ja kouluaineet, kuten äidinkieli ja matematiikka, toiset 50%. Oppilaitos tekee myös tiivistä yhteistyötä mm. paikallisten urheiluseurojen kanssa ja osa opiskelijoista ”houkutellaan” kursseille urheilutoiminnan kautta. Sosiaalisia sekä työnhakuun ja työelämään liittyviä taitoja opetetaan osana kaikkia kursseja.




Oppilaitoksella on teini-ikäisten vanhempien kursseihin liittyvää koulutusvientiä Ohion osavaltioon Yhdysvalloissa. Tämän kautta oppilaitoksen henkilökuntaa on myös kutsuttu mukaan kehittämään Ohion koulutusjärjestelmää laajemminkin. Henkilökunta on tulevaisuudessakin tiiviisti mukana koulutuksen kehittämisessä.


Koulutusta teinivanhemmille tarjotaan sekä UK:ssa että USA:ssa
Päivä oli erittäin mielenkiintoinen. Erityisesti ryhmällemme jäi mieleen yksityisen oppilaitoksen aktiivisuus ja sitkeys hakea syrjäytyneitä nuoria koulutuksen piiriin. Myös opiskelijoiden motivointi erilaisten nuorten maailmaa koskettavien asioiden kautta tuntui hyvin konkreettisesti ohjaavan toiminnan suunnittelua (jalkapallo, tekniset taidot). Yksityisenä toimijana oppilaitos on rohkeasti kokeillut erilaisia lähestymistapoja nuorten tavoittamiseksi. Valtion rahoitus antaa toiminnalle pysyvyyden ja jatkuvuuden. Tiettyä luovaa hulluutta sallitaan ja mahdollistetaan.

Kuvakokoelma päivältä löytyy oheisesta youtube -videosta.




Lisätietoja oppilaitoksesta: http://prospect-training.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti